Propunerile, transmise Consiliului, includ actualizări ale acordului cu Ucraina pentru a îmbunătăți punerea în practică și asigurarea respectării acestuia, menținând, în același timp, obiectivele și domeniul său de aplicare.
Acordurile inițiale au fost semnate în iunie 2022 și ulterior prelungite până la sfârșitul lunii iunie 2024. Acestea acordă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni și din UE pentru teritoriile celeilalte părți. Având în vedere perturbarea sau închiderea rutelor de transport tradiționale din regiune din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și a indisponibilității Mării Negre ca rută comercială tradițională pentru cele două țări, prelungirea până cel puțin la sfârșitul anului 2025 va contribui la securizarea lanțurilor de aprovizionare.
Îmbunătățirea punerii în aplicare a acordului UE-Ucraina
Pe baza schimburilor cu statele membre, cu Ucraina și cu părțile interesate, Comisia a ținut seama de lecțiile învățate din punerea în aplicare a actualului acord privind transporturile dintre UE și Ucraina. Deși domeniul de aplicare al acordului va rămâne același, Comisia propune actualizări pentru a facilita punerea sa în aplicare și asigurarea respectării acestuia de către statele membre. În special, propunerea:
- să facă obligatorie deținerea de documente care să ateste că un operator de transport este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaționale și că transportul este efectuat în temeiul acordului;
- să impună obligativitatea deținerii unor documente specifice care să ateste că o operațiune fără încărcătură este direct legată de o operațiune de tranzit sau de o operațiune bilaterală, astfel cum se prevede în acord;
- consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligațiilor referitoare la operațiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau a falsificării documentelor conducătorului auto și a încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră: astfel de infracțiuni pot conduce la retragerea permisului;
- se adaugă o nouă clauză de salvgardare: în cazul în care piața națională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică constată o perturbare majoră care poate fi atribuită acordului, acordul ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.
Aceste măsuri vor consolida punerea în aplicare a acordului, fără a compromite beneficiile reciproce. Acordul a fost foarte pozitiv atât pentru UE, cât și pentru Ucraina, permițând o creștere puternică a exporturilor lor către piețele celeilalte părți. Acordul cu Ucraina, precum și cel cu Moldova, au fost, de asemenea, esențiale pentru sprijinirea culoarelor de solidaritate.
Propunerile sunt acum alături de Consiliu, care trebuie să acorde Comisiei un mandat de negociere cu Ucraina și Moldova. După ce Consiliul va acorda Comisiei aceste mandate, Comisia va colabora în mod oficial cu țările partenere în vederea obținerii acordului acestora.
Istoricul dosarului
Acordurile privind transportul rutier sprijină culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite ca alternative la rutele maritime de la Marea Neagră atunci când porturile Ucrainei au fost blocate de Rusia. Acestea au permis camioanelor suplimentare să transporte bunuri vitale în Ucraina, cum ar fi combustibilul și ajutorul umanitar, ajutând în același timp mărfurile ucrainene, cum ar fi cerealele, minereurile, oțelul și produsele conexe, să ajungă în UE și în restul lumii.
Exporturile rutiere ale Ucrainei către UE au crescut semnificativ de la intrarea în vigoare a acordului, cu aproximativ două treimi în ceea ce privește volumul transportat și cu aproximativ o treime în ceea ce privește valoarea. În termeni absoluți, peste 300,000 de tone suplimentare de mărfuri au fost exportate către UE în fiecare lună după încheierea acordului.
Volumul importurilor ucrainene din UE a crescut cu o cantitate similară, și anume cu aproximativ 300.000 de tone pe lună. Cu toate acestea, valoarea importurilor ucrainene a crescut de aproape trei ori mai rapid decât exporturile ucrainene, cu o creștere de peste 700 de milioane EUR pe lună pentru importurile ucrainene, comparativ cu 250 de milioane EUR pentru exporturi.
În cadrul ultimei reuniuni a Platformei comune de coordonare a culoarelor de solidaritate, toate părțile au salutat restabilirea comerțului prin porturile Ucrainei de la Marea Neagră, reamintind, în același timp, că culoarele de solidaritate rămân esențiale ca alternativă viabilă, inclusiv pe termen lung. Aceste coridoare pentru import și export contribuie la consolidarea relației economice dintre UE și Ucraina.
Acordul cu Moldova a crescut substanțial exporturile rutiere din Moldova către UE, în beneficiul ambelor economii. Exporturile rutiere din Moldova către UE au crescut cu 27 % în al treilea trimestru al anului 2022 și cu 35 % față de 2022 în al treilea trimestru al anului 2023. Exporturile UE pe cale rutieră către Moldova au crescut cu 30 % ca valoare între al treilea trimestru al anului 2021 și aceeași perioadă din 2022, înainte de a se stabiliza în 2022.
*Această pagină a fost tradusă prin traducere automată. Comisia Europeană nu își asumă nicio responsabilitate în ceea ce privește calitatea și acuratețea acestei traduceri.
Detalii
Data publicării
5 martie 2024
Date de contact
Adalbert JAHNZ
Nume
Adalbert JAHNZE-mail
adalbert.jahnz@ec.europa.euNumăr de telefon
+ 32 2 295 31 56
Deborah ALMERGE RUCKERT
Nume
Deborah ALMERGE RUCKERTE-mail
deborah.almerge-ruckert@ec.europa.euNumăr de telefon
+32 2 298 79 86